torsdag 8 augusti 2013

Äntligen kräfttider!


Äntligen är det kräfttider! Inte för att det längre är officiell kräftfiskepremiär så här en vecka in i augusti, men vi följer ju traditionen och njuter när augustimånen lyser. Förr var jag helt övertygad om att de bleka havskräftorna var det enda som gick att äta (det är ju sååååå gott) men i vuxen ålder har jag blivit varse att kräftor från Lidan rätt tillredda kan vara en klass helt för sig! I lördags blev jag bjuden på kinesiska kräftor som var helt ätliga och då fick jag lite inspiration till dagens skyltning!

Lika rörigt och glatt som det är på våra kräftskivor... En varm skön pläd från Klippan kanske man vill ha fram åt kvällen när man har skrubbat av kräftspadet från händerna. Lyktor är ju ett måste en mörk augustikväll, de turkosa från Serholt fungerar lika bra stående som hängande! Tyget i bakgrunden kommer också från Serholt och ripslöparna och servetterna kommer från Nyblom Kollén.


Almedahls handduk "Västkustsallad" (115 kr) passar lika bra som "gå-bort-present" som servett eller haklapp på kräftskivan. 


Den här kräftlöparen från Serholt passar bra mitt på bordet (då kan man söla bäst man vill runt omkring)! Det verkar som vi bara har en kvar och den säljer vi för 69 kr (30 x 150 cm).


På senare tid har det blivit vanligt att servera paj på kräftskivan. Vi har fina små pajformar från Serholt (10 cm i diameter) för bara 25 kr/st. Varför inte baka den här lökpajen som finns tillsammans med massor av andra spännande recept på Nyblom Kolléns hemsida!


Nordiska Museets hemsida hittade jag lite fakta om kräftskivans historia och det fick mig att tänka på något ur vår egen familjehistoria: Mormors (Magnhild Nilsson) kräftservetter (eller är de haklappar kanske) men den broderad kräfta som håller dillkronan i ena klon och nubbeglaset i den andra.


Den är broderad i korsstygn och efterstygn med Moulinégarn på Aidaväv, kanterna är fransade så man slipper sitta och fålla. Blir du sugen på att brodera din egen kräfta så har vi förstås både garn och väv!


Sköna Hems sida hittade jag lite dukningsinspiration. Udda snapsglas med ett band och en namnskylt för placeringen och konserveringsburkar eller andra mindre skålar med en portion kräftor till varje gäst är tips som jag tänker ta med mig nästa gång jag ska ordna en kräftskiva... Något annat som man inte får missa är ju snapsvisorna! Själv brukar jag ta till livlinan "ring en vän" när jag har fått "hjärnsläpp" men annars finns det hjälp att få på snapsvisor.nu!

Åh, tänk den som kunde få äta kräftor redan ikväll... Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar