måndag 4 augusti 2014

Virka ugglor på frihand!

Under värmeböljan i juli satt vi i skuggan och handarbetade mellan kunderna. Bland annat virkade jag på denna ugglan som skulle bli en snuttefilt. Jag hade Järbos gratisbeskrivning som utgångspunkt men kunde som vanligt inte låta bli att ändra lite på den. Eftersom jag valde att virka i  Marks & Kattens Eco Babybomull som är tunnare än Soft Cotton fick jag förstås göra några fler varv på min mormorsruta och jag ökade ett par extra maskor och hittade på lite andra grejer på vägen när jag virkade själva ugglan.


En dag fick jag sällskap av Freja som också ville virka en uggla. Eftersom jag visste att vi inte hade så himla mycket tid på oss föreslog jag att vi skulle virka en platt uggla istället.

På bara ett par timmar fick Freja ihop
 en uggla trots att hon bara
virkat luftmaskor tidigare.

Hon använde restgarner i Tilda.

Självklart var jag tvungen att virka
"platta ugglor" också,
för att ligga ett steg före!

Så här virkade vi de platta ugglorna!

Vi använde Tilda respektive Eco Babybomull och virknål 3.
Grundidén ser ut så här:
Varv 1: en "magisk ögla", 6 fastmaskor och avslutade med en smygmaska. (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje, slut med en smygmaska (12)
Varv 3: *1 luftmaska, 1 fast maska* upprepa varvet ut, slut med en smygmaska (24)
Varv 4: * 3 fastmaskor kring luftmaskan* upprepa varvet ut, slut med en smygmaska (36)
Varv 5: (huvudet) gör 2 luftmaskor och 3 fasta maskor, två luftmaskor och en fast maska. (40)
Varv 6: vänd och virka 4 halvstolpar kring luftmaskbågen, 3 fastmaskor, 4 halvstolpar kring luftmaskbågen. (44)
Varv 7: *1 fast maska *, upprepa varvet runt, avsluta med en smygmaska och fäst tråden (44)

Ögat virkas som varv ett och två. Placera ut ögonen och sy fast dem i ytterkanten. Gör en fransk knut i mitten på varje öga och sy två stygn som bildar näbb.

För att virka de större ugglorna gjorde jag ett extra varv där jag provade jag mig fram med halvstolpar och stolpar i nederkanten för att få en mer avlång kropp. Upptill virkade jag också några extra "raka" varv för att få till huvudet.

Lycka till med din uggla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar