fredag 7 december 2012

Var med och sätt Grästorp på kartan!

Idag får du 7 % rabatt på alla våra Grästorpstextilier (Grästorpsduken i olika storlekar, Grästorpsdukslöparen och handdukarna Grästorp mitt i och Nossan).
I mitten av 1990-talet fick mamma (Eva) och Carl-Axel Rydholm idén att ta fram en duk med motiv från Grästorp. Textildesigner Helena Waller (min kusin, född Frisell) fick i uppdrag att formge en duk och med hjälp av Tage Svensson (runstenskännare från Täng) hämtade hon inspiration från de runstenar som finns i Grästorps kommun. År 1997 levererades de första Grästorpsdukarna till vår butik och sen dess har över 500 dukar sålts. Då många kunder efterfrågade en större duk fick Helena 2007 i uppdrag att bearbeta designen till storlek 150 x 250 cm. Nu finns båda dukarna samt metervara på 150 cm och en 50 cm bred löpare till försäljning i vår butik. Längre ner på inlägget kan du läsa mer om motivet på duken

Handduken Grästorp - Mitt i kom till våren år 2000. Det skulle hållas SM i bågskytte i Grästorp och Den stora klassfesten skulle arrangeras. Eftersom den geografiska mittpunkten på det då nybildade storlänet Västra Götalandsregionen ligger i Grästorp och kommunen tog fasta på detta så blev det min utgångspunkt när jag formgav handduken. Våren 2000 gjorde jag mitt exsamensarbete på Högre Hemslöjdsutbildningen på HV skola och handduken fick liksom komma till lite på lediga stunder vilket gjorde att jag inte kände mig helt nöjd, men uppenbarligen blev det en fullträff för jag vet inte längre hur många hundra vi har sålt.

Omständigheterna kring tillblivelsen av den nya handduken Nossan vid Forshall var helt annorlunda. Ekelunds (Linneväveriet i Horred) som har vävt alla våra Grästorpsprodukter hade en kampanj där de bjöd på framtagningskostnaden på en ny produkt. Efter lite funderande bestämde vi att det skulle ha ett motiv från Nossan. Jag visste att jag hade tagit en jättebra bild (om jag får säga det själv) när jag gick Forshallspromenaden för att hålla graviditetsdiabetesen i schack just innan Carl föddes. Det var "bara" att hitta den (jag hade två olika telefoner med bra kamera och är jätteslarvig när jag sparar bildfiler) och tillsammans med väveriet bearbeta den för vävning. Den här gången är jag mycket nöjd med resultatet och vi har snart sålt de första hundra. Om du har tänkt handla för 250 kr eller mer hos oss innan den 21 december kan du vara med och tävla om en Nossanhandduk!




Och så var det lite fakta om Grästorpsduken...

Motivet består av sädesslagen havre, vete och korn som är omgivna av runor och ornament hämtade från runstenar i Grästorp. Tillsammans symboliserar detta vår jordbruksbygd och det rika historiska arv som finns inom kommunens gränser. Runtexten är hämtad från en av stenarna på Håle ödekyrkogård och är vald eftersom den är kanske den mest speciella för bygden. Runstenen är från 1000-talet. Inskriften är avbildad på duken på samma sätt som på stenen med några av runorna spegelvända” berättar Tage Svensson.

Runstenen har inskriften:
Åsgötr resti stin þansi eftir Öðketil faður sin harða Guþan thegn.
På nutida svenska: Åsgötr reste denna sten efter Ödkel, sin fader en mycket god tägn.

Det som är speciellt med den här inskriften är ”harða Guþan thegn”. Ordet ”thegn” användes i Skandinavien liksom i England om män av hög rang som gjorde tjänst hos en kung eller en annan överordnad. I Beowulfkväldet (ca 750 e kr) kallas en kungs krigare ofta ”thegnar” och dessa utgjorde en speciell grupp i samhället. I Sverige finns det 26 runstenar med ordet Thegn och 17 av dem finns i Västergötland. På sex av de åtta stenar som finns i Grästorp nämns Thegn. Hedersepitetet ”harða Guþan” (mycket god) förekommer enbart i Västergötland. Av Grästorps ”thegn-stenar” förekommer det på fyra. Ordet harða har en intressant kopplig till byn Håle där runstenen står. Äldre namn på byn är nämligen Hoorda.

De fyra runstensornamenten på duken kommer från stenarna som finns utanför Särestads kyrka, utanför Sal kyrka, vid åkerkanten i Börjesgården samt från stenen i terrängen vid Stora Västölet.

När du köper en duk följer ett blad med "översättning" av runorna och den här informationen med.

Sätt Grästorp på kartan och köp någon av våra Grästorpstextilier redan idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar